Prejav poruchy:
Strata výkonu, zlá odozva v nízkych otáčkach, auto padá do núdze.
Príčiny:
Nefunkčný systém naklápania lopatiek VNT, buď z dôvodu chybného pohonu, tzv. actuátoru alebo z dôvodu zanesenia samotného mechanizmu variabilnej geometrie lopatiek. Častá príčina vzniku celého problému je trebárs len banálna absencia spodného krytu pod motorom. Na turbo se neustále dostáva voda a pohon úplne "vyhnije". Na obrázku je extrémny príklad, kedy sa pohon rozpadol. Ďalšia možnosť je trebárs nevhodný režim pre taký motor, kedy sa v mechanizmu regulácie usadzujú sadze, až sa znehybní. Krátke trasy, nevhodný chiptuning a pod.
.
Spôsoby odstránenia:
Veľa servisov ponúka vyčištenie dúchadla rôznymi spôsobmi, ale my z praxe vieme, že málokedy je takáto operácia k prospechu veci a preto takúto službu neponúkame. Jednak preto, že pokiaľ auto už nejakú dobu jazdilo s touto závadou, tak to znamená, že už má nejaké kilometre a turbo obvykle už má aspoň malú axiálnu vôlu. Vzhľadom k tomu, koľko si mechanik povie za demontáž, následnú montáž a vyčištenie regulácie je to celé nezmysel. Už len z dôvodu, že se mu obvykle nepodarí turbo správne nastaviť, pretože to zloží tak ako to rozobral a vôbec nepremýšla nad tým, ako je princíp VNT regulácie presný, totiž aj malá vôle v skrutkách držiaka pohonu môže zpôsobit ťažkosti. Turbo má veľký regulačný prekmit alebo dofukuje neskoro. Avšak do núdze už nepadá, takže závada bola odstránená, iba teraz trochu viac píska... je totiž nemožné takéto turbodúchadlo rozobrať bez "násilia" a teda tak, aby nedošlo ku kontaktu rotora so skriňou turbíny (krásne viditeľné pri pokuse vyvážiť takýto hriadel.) Liatinová časť je totižto precízne zhrdzaveá a ložisková skriňa v potrubí drží ako privarená. V cca 50% prípadov je nutné potruieí nahriať autogéom aby vôbec išlo rozobrať. Mechanik to pravdepodobne rozoberie, protože do toho tým kladivom proste viac buchne. Naviac takéto čistenie nemá dlhodobý účinok, pretože vyčistená regulácia síce behá, ale hriadelky jednotlivých lopatiek sú už zanesené sadzami, ktoré už odtiaľ nikto nedostane a pokiaľ áno napr. ultrazvukom, tak za odmenu vznikne vôľa a tým skôr sa zase zanesú. Naviac veľmi často býva príčinou nepatrný únik oleja na strane turbíny, ktorý sa neustále "napeká" v podobe karbonu v celom VNT mechanizmu a teda pôvodná príčina problému sa aj tak neodstráni. Tak či tak je to polovičná práca o ktorú my nestojíme a doporučujeme kompletný repas, vyváženie a nastavenie tak ako sa to má robiť.
Chybové kódy:
regulačná hranica nedosiahnutá, regulačná hranica presiahnutá/prekročená, 17964 regulácia plniaceho tlaku - hranica regulácie nedosiahnutá, 17964 - hranica regulácie nedosiahnutá, 17965 - hranica regulácie prekročená a pod.
Ktorých áut sa to týka?
Tento problém sa týka prakticky všetkých motorov TDi s variabilnou reguláciou 1.9TDi, 2.0TDi a dokonca ani motory 2.5TDi nie sú výnimkou. Škoda Octavia Fabia Roomster Superb Yeti Citigo, Audi A3 A4 A6 A8 Allroad, Volkswagen VW Beatle Bora CaddyEos Fox Golf Crafter Jetta LT Lupo Passat Phaeton Polo Sharan Tiguan Touareg Touran Transporter Multivan Vento UP, Seat Alhambra Altea Arosa Cordoba Ibiza Inca Leon Toledo, Ford Galaxy. Turba VNT15 VNT20 GT1749V GT1749VA GT1749VB GT2052V GT2252V a iné.