mobil: 0911 569 888
e-mail: servis@turba.sk

TurboTech s.r.o.
K Cintorínu 89
010 04 Žilina - Bánová

GPS adresa:
N 49° 11.694'
E 018° 43.327'

Turbodúchadlo (ďalej len „TD“) je vysokootáčkový stroj (v súčasnej dobe už jazdia automobily s turbami, ktoré dosahujú otáčky turbíny až 250tis. ot/min) postavený na konštrukcii kvapalinových ložísk. Konštrukčná životnosť kvapalinových ložísk je náročná na bezchybnosť mazacieho systému (dynamická viskozita, tlak a čistota oleja), ale aj na klznú rýchlosť hriadeľa turbíny.

Oddelenie hriadeľa turbíny od klzného ložiska vznikne len s:

Pozitívnou vlastnosťou viskozity oleja je priľnúť k hriadeľu turbíny s vhodnou relatívnou rýchlosťou a dostatočne veľkou ložiskovou vôľou je olej unášaný do klinovitého zúženia, výsledkom je vznik vztlaku - hydrodynamický tlak. Veľkosť vztlaku je závislý od viskozity oleja a rýchlosti hriadeľa turbíny. Najväčší vztlak je v najužšom mieste klinovitého zúženia. Profil tlaku je znázornený radiálnymi šípkami v príslušnej veľkosti.
Kvapalinové ložisko
Vytvorením dokonale súvislého olejového filmu po obvode hriadeľa turbíny prebieha kvapalinové trenie. Olejový film vymedzuje ložiskovú vôľu, zároveň tlmí vibrácie hriadeľa turbíny, bráni vzniku trecieho oteru a ochladzuje TD. Počas kvapalinového trenia, trecí proces prebieha len medzi molekulami oleja ako priamy dôsledok viskozity oleja, kedy k opotrebeniu klznej plochy hriadeľa turbíny a kvapalinového ložiska vôbec nedochádza.

Príčiny skrátenia životnosti TD:

Ak motorový olej hladko neodteká, zostáva stáť v TD, dôsledkom je krakovanie motorového oleja resp. napekania na dieloch s vysokou teplotou, čo je dôsledkom brúsenia a ryhovania klznej plochy.
Zobrazenie chybových stavov spôsobené prekážkou v hladkom odvode oleja z TD.