mobil: 0911 569 888
e-mail: servis@turba.sk

TurboTech s.r.o.
K Cintorínu 89
010 04 Žilina - Bánová

GPS adresa:
N 49° 11.694'
E 018° 43.327'

Ako podvádzajú ziskuchtivé profesionálne servisy s repasovanými turbami

Turbo

Ako odlíšiť kvalitne urobený repas od nekvalitnej opravy turba?

Axiálnu vôľu ložísk môže zistiť že chytíte maticu nad kompresorovou vrtuľou, potiahnete v smere osi hriadeľa turbíny. Nemali by ste cítiť žiadnu vôľu, lebo sa bavíme o 0,1 mm. Väčšia vôľa znamená vybehané axiálne ložisko alebo vybitý ložiskový domec.

Každé turbo musí byť vyvážene a všetky naše turba majú vyvažovací protokol. Povolená nevyváha turbíny je do 1,5g/nad 100tis.rpm. Ak nevyváha turbíny je nad povolenú toleranciu, je veľké riziko ustrihnutia hriadeľa turbíny s následkami generálky motora. Veľa profesionálnych servisných firiem nemá vyvažovačku, takže buď nedostanete nič, alebo vyrobia falošný vyvažovací protokol.
Naši pracovníci sa snažia stlačiť nevyváhu turbíny pod 0,5g/nad 100tis.rpm. Prevažujeme aj nové stredy s vyvažovacím protokolom na ktorých často krát nameriame nevyváhu aj 4g. Čo je ďaleko za toleranciou. Každý mg dole z nevyváhy znamená dlhší život turba.

Na turbodúchadle s variabilnou geometriou musí byť nastavená regulácia plnenia motora vzduchom, lebo rozobratím sa regulácia rozkalibruje. Nenastavené turbo bude mať turbo dieru, prejavuje sa tento problém že auto do 2500rpm - 3000rpm pomaly zrýchľuje, alebo vo vyšších otáčkach vyštartuje ako raketa.
Na meracom centre nastavujeme tlaky turba do nižších otáčiek motora, oproti továrenskému nastaveniu. Dostávame aj spätnú väzbu od zákazníkov: "od nás turbo ide krásne za plynom", "teraz sa teším z jazdy, ako krásne ide", "tak nešlo ani s novým turbom", tieto pochvalné slová nás veľmi tešia a je to potvrdenie kvalitne odvedenej roboty.

Najväčší podvod na oko zákazníka je keď uvidíte otryskané funkčné plochy (lopatky vrtúľ, banku/ventil). Problém je že na Slovensku nepoznáme firmu ktorá poctivo čistí turbodúchadla v ultrazvuku. Hlavný dôvod prečo firmy tryskajú a nečistia v ultrazvuku je že táto metóda vychádza 10 krát drahšie ako tryskanie balotínou a časovo otryskanie turba trvá do 15min.. V ultrazvuku rozpustenie a odplavenie karbónu trvá min. 4 hod. aj niekoľko dní.

Poukážeme na niekoľko poškodení tryskaním:

Na ľavej strane je lopatka vrtule neotryskaná, v strede je otryskaná so zdrsneným povrchom a na pravej strane sú vidieť dôsledky po otryskaní keď je už zachytený olej, sadze, karbón atď.. Postupom času sa zvyšuje váha turbíny s dôsledkami znižovania účinnosti, oneskoreného nábehu, dlhého dobehu (pri preradzovaní rýchlostí, počujete pazvuk erdžania z turba). Zároveň vidíte že sa kus nánosu utrhol čo spôsobí rozváženie turbíny a pri 200tis./rpm môže táto nevyváha narasť aj na 10g. Dôsledky sú zvýšené opotrebenie ložísk, pískanie až sa ustrihne hriadeľ turbíny s následkami deštrukcie turba až motora.

Detail otryskanej kompresorovej lopatky

Ďalšia ukážka poškodenia tryskaním je na ľavej strane neotryskaná vrtuľa a na pravej je otryskaná na ktorej oblúčiky a šípky poukazujú na poprehýbane lopatky, zaguľatené rohy.

Rozmerove zmeny na Lopatkách

Vrchol amaterizmu čo môžete vidieť je otryskaný pozinkovaný podtlakový regulačný ventil. Na ľavej strane je pozinkovaný, v strede je ventil s otryskaným zinkom a na pravej strane je už dôsledok otryskaného zinku z tenkostenného plechu. Dostávame informáciu od zákazníkov že keď kupovali od konkurencie turbo po repase ešte sa z ventilu sypalo abrazívo ktoré zanechá svoju stopu zryhovaním klznej plochy medzi piestnicou a vedením.

Regulačný podtlakový ventil

Ďalšia špecialitka je otryskaný mechanizmus regulácie tlaku turba na ktorom sa bude rýchlejšie usádzať sadze a karbón, až sa zablokuje regulácia. Turbo prestane plniť požiadavky riadiacej jednotky na čo riadiaca jednotka zareaguje prepnutím motora do núdzového stavu. Po reštarte motor beží v štandardnom režime, až do fázy, keď riadiaca jednotka dá požiadavku na zmenu tlaku a turbo nevykoná požiadavku riadiacej jednotky. Veľa automechanikov začalo reguláciu čistiť šmirgľom a drôtenou kefou, čím ju zničia. Takto vyčistený, ale zdrsnený riadiaci mechanizmus bude fungovať mesiac, dva ..., ale po krátkom čase bude zase riešiť problém zablokovanej regulácie turba.

Variabilna geometria riadenia turboduchadla

Šípka ukazuje na značku natočenia vrtule kompresoru. Takéto značky si robia firmy, ktoré nemajú vyvažovačku. Myslia si že keď zachovajú pôvodné natočenie, bude turbína sa chovať ako vyvážená. Len keď otryskajú kompresor zmení sa rozloženie hmoty. Jazda s nevyváženou turbínou je rizikom ustrihnutia hriadeľa turbíny až natiahnutím oleja do valcov s následnou generálkou motora.

Otryskana Kompresorova vrtuľa

Ďalšie neviditeľné poškodenie je keď pracovník dlhšie tryská niektorú znečistenejšiu plochu na dieloch turba. Dôsledok je zmenšenie hrúbky v niektorej časti lopatky , ktorá pred tryskaním mala hrúbku napr. 0,6 mm, po tryskaní môže mať hrúbku napr. 0,4 mm alebo aj menej (dôsledky: rozváženie turbíny, oslabenie steny lopatky, počas jazdy sa odlomí, alebo píska). Títo amatéri spôsobujú ďalšie poškodenia turba keď otryskajú v ložiskovom domci, presné tisicínové rozmery pre uloženie ložísk (šišatý otvor), dosadacie otvory pre tesnenia a zámky tesnení (po zväčšení, netesnia) z brúsenej plochy hriadeľa turbíny vyrobia rašpľu, ktorá sa v ložisku nekĺže ale rašpľuje otvor ložísk s dôsledkami straty hydrodynamického tlaku.

Metóda tryskania

Ďalší podvod na zákazníka je prevložkovaný ložiskový stred. Jedná sa o styčný otvor tesnenia turbíny. Poškodí sa, keď turbína má väčšiu vôľu, alebo sa zlomí. Ziskuchtivý špekulanti vymysleli otvor opraviť prevložkovaním. Problém je že teplota sa v otvore zvýši aj na 900°C, po vypnutí motora chladne na vonkajšiu teplotu prostredia. Liatina sa rozťahuje a zmršťuje ako špongia. Vložky vypadnú aj keď ich prizvárajú lebo zvary popraskajú. Zažili sme veľa zákazníkov, čo dali svoje turbo na výmenu. Na ich turbe stačilo vymeniť ložiská a tesnenia a mohlo bežať ďalej. Predávajúci im predal výmenným spôsobom, prevložkované turbo, ktoré prežilo totálnu deštrukciu. Problém je keď chceli svoje pôvodné turbo naspäť, už predávajúci sa vyjadril že už nevie dohľadať ich pôvodne turbo, alebo že už ho ďalej predal.

Otvor tesnenia turbíny

Na ľavej strane nepoškodený odliatok z jedného kusa. V strede a na pravo vypadnuté vložky z profesionálne opraveného turba. Stredná vložka vydržala týždeň, a na pravo cca mesiac.

Veľa turb čo sú na trhu na výmenu, sú po totálnej deštrukcii. Keď ustrihne turbínu, alebo ju roztrhne, lopatky poškodia aj skriňu.

Deštrukcia kompresorovevých vrtúľ

Dôsledky po deštrukcii hriadeľa turbíny. Z vnútornej strany skrine vrtuľa poškodí sedlo čo oko nevidí, keď je turbo zmontované. Poškodenie zistíte že turbo nemá výkon, píska atď....

Poškodené kompresorové skrine

Ďalšie mínus nekvalitných repasov je vysoká váha menených dielov. Keď sme porovnali váhu originál dielu voči plagiátu. Je váha plagiátu o 22% vyššia. Vyššia váha turbíny bude mať dopad na oneskorený štart turba a pri preradzovaní dlhý dobeh turbíny čo sa bude prejavovať pazvukmy z turbíny.

Vysoká váha turbíny

Garrett